Startsida

torsdag 1 december 2016

Gamla tanter

Jag vill inte bli gammal - går det att dra i handbromsen NU för livet? När jag var runt 40 år tänkte jag ingenting på att bli gammal utan levde i nuet. Bara för att jag passerat 50 års strecket kommer det så mycket funderingar, planeringar och förberedelser för att kunna få ett så bra liv när jag blir pensionär och gammal. VARFÖR är det så? Jag har vissa förväntningar i livet om att jag ska göra saker och ting på ett visst sätt. MEN varför har jag det? Är det inte bara att leva och åka med? Det som jag vill helst av allt är ju att kunna resa runt både i Sverige och i världen. Nu finns det pengar att göra det men inte tiden. när jag blir pensionär finns tiden men inte pengarna. Hm....jag spar och spar nu så mycket det bara går till resor och pension. För att kunna ha ett så bra liv som möjligt sedan. Men då kommer det annat i mellan, tandläkarvård, nya glasögon etc etc. Ja ja....jag gör ju så gått jag kan.
I morgon vankas det begravning för vår käre vän Niclas. Han blev ju inte gammal, 51 år. Så igentligen måste jag ändra mitt tänkande - att inte tänka så mycket framåt utan igentligen tänka här och nu.
Men vill i alla fall säga till mina barn - lägg undan en slant till pensionen redan nu. Stoppa in dem på ett vanligt bankkonto så länge.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

1 kommentar: