Startsida

söndag 26 juli 2015

Huset är fullt!

STENSTORP Rullbord IKEA 2 flyttbara hyllplan i massiv ek med urfrästa spår som håller flaskor på plats.
Huset är fullt - men ändå vill jag ha mera saker. Nu vill jag ha en liten yta där jag kan ställa min Kenwood på. Ska kolla lite med gubben först vad han tycker. Men denna är ganska OK. Jag har ju annars ett symaskinsbord där jag kan ha den på - men ytan där jag vill ha min Kenwood är för liten för symaskinsbordet.
Alltså har hittat en tjej från Gotland som är så duktig på många grejer. Bland annat har hon vunnit en tävling då hon bakade dessa kakor, bilden är lånad från hennes Instagram. Alltså så himla häftiga.

 Här kommer ett recept på en rabarberkaka som jag har hittat på Facebook. Har inte hunnit prova än men kommer att göra det.
Samma Gotländska tjej som gjorde hjärtkakorna har även gjort dessa underbara presenter. Cookies in a jar. 
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl ljust muscovadosocker
4 dl havregryn
2 dl valfri fyllning - hackad blockchoklad, non stop, nötter

Tillsätt vid bakning
150 gram mjukt smör
1 ägg
Blanda ihop mjölet med vaniljsocker och bakpulver. Lägg sedan ingredienserna i olika lager, platta till något mellan varje lager. 
Skriv på lappen bredvid till mottagaren detta:
Rör ihop 150 gram mjukt smör och 1 ägg. Tillsätt burkens innehåll, arbeta ihop till en deg. Forma degen till 20 bollar, lägg på en plåt, platta till något. Grädda i 12-15 min i 200 graders värme. Låt svalna på galler.

Det här har i alla fall jag gjort i dag:

LCHF Ostkaka

En god lchf ostkaka som passar lika bra till fikat som frukosten:)
Receptet ger 8 stora bitar
Ingredienser:
500 gram keso
4 ägg
3 dl grädde
2 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljpulver
½ krm stevia
Gör så här:Blanda allt i en bunke. Vispa luftigt. Jag har blandat allt i min Kitchen Aid och låtit den vispa ett par minuter så smeten blir riktigt krämig och god.
Häll upp smeten i en rund form med avtagbar kant.
Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i ca 40 min eller tills kakan har stelnat.
Låt svalna och servera med lite färska bär eller sockerfri sylt, vi använder Önos sockerfria jorgubbssylt.
Det ska bli gott att smaka på det i kväll eller till frukost i morgon.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar