Startsida

lördag 9 maj 2015

Sork

Illustration av sork
Det är väl inte vanligt att det finns råttor, möss och sork när man bor på landet. Vårat hus har ju åkrar runt sig och just sorken har satt sin lilla paradis hos oss. MEN gud säger jag bara  - i går när jag klippte gräset, så upptäckte jag så många himla stora HÅL i gräsmattan. Jo nog har vi sett det förut - men i år känns det som vårat lilla paradis har blivit ett populärt bostads område om man heter Sork. Som jag har berättat förut så har de knyckt mina alla gudomligt fina tulpanlökar som jag bara älskade, ett 60 tal rosa, vit och lila tulpaner. Finns inte en enda tulpan kvar av just dem. ATTANS. Gick in på Antecimex sida och kollade lite och där stod det att vi ska hålla gräset kort. Inte mata fåglarna vad det gäller med fröer. Plantera sådant som sorken inte gillar bland annat vitlök och gräslök. OK - det känns ju lätt måste jag säga. Fåglarna vill jag ju se på vintern och få höra dem på vår/sommaren. Näktergalen som sjunger så fantastiskt fint just nu - jag kan säga att jag går ut några minuter tidigare till bussen för att få höra på dem.
Så nu måste vi hålla efter gräset. Jag vill ju skaffa katter. Men gubben är inte riktigt med på noterna. Plus att vi bor väldigt nära en stor trafikerad väg där den tillåtna hastigheten är 80km/h - men det går nog 100 -110km/h. Jag vill ju inte hämta in min lilla kisse överkörd från vägen. Men min vän har två katter och bor minst lika nära vägen som vi och de katterna har lärt sig. Jag vill ju ha en ljusgrå katt och en sköldpaddsfärgad katt.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

2 kommentarer:

  1. Här matar vi fåglarna... Ska man sluta med de nu? :P

    SvaraRadera
  2. Nu har du nog fel.. var om inte på landet skulle det finnas sork, råttor o möss.. det är ju där de finns...Inget farligt alls..du skall lägga ut fällor, hålla gräset kortklippt...o i värsta fall kan du köpa råttgift o lägga ut i skilda fällor.. så är livet på landet, haha

    SvaraRadera