Startsida

tisdag 29 april 2014

Ren bomull

Ren Bomull - Rapsljus
Första gången för i år som jag har hängt ut tvätten. Så det kommer att lukta jättegott när jag tar in mina lakan. Jag är jättesugen att köpa doftljus från ett företag i Norrtälje. Där har de jätte mycket härliga dofter tror jag. Det låter i alla fall väldigt lockande.När vi åker till Norrtälje nästa gång hoppas jag att jag ska hitta dit. Gå gärna in och kolla på länken. 
http://www.yvelis.se/

Dagensrecept

Fiberrika havregrynslängder

Ca 12 st
Lägg bröden tätt på plåten och låt dem jäsa ihop under gräddningen så blir de extra saftiga och goda.
25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
2 tsk salt
2 msk rapsolja
2 msk ljus sirap
2 dl fiberberikade havregryn (vanliga havregryn går också bra)
1 ½ dl fint rågmjöl
6–7 dl vetemjöl
Garnering
vatten
fiberberikade havregryn (vanliga havregryn går också bra)
GÖR SÅ HÄR
1. Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, olja, sirap, och havregryn. Låt blandningen stå i några minuter.
2. Tillsätt rågmjöl och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka och brödet får volym.
3. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min. Dela degen i två bitar. Rulla ut dem till längder och dela varje längd i 6 bitar. Rulla längder av de 12 bitarna, 15–20 cm långa. Lägg dem med  1–2 cm mellanrum på plåtar med bakplåtspapper (6 längder på varje) och låt dem jäsa under bakduk i 30–40 min. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Pensla längderna med vatten och strö över havregryn.
5. Sänk värmen till 225 grader när du sätter in bröden i ugnen. Grädda dem mitt i ugnen i 9–12 min. Låt dem svalna på plåten.
 Har även upptäckt en ny sida på nätet om bakning. Så kolla in här alla baktokiga människor.
http://tidningenhembakat.se/
Nu återgår jag till att rensa i alla pappershögar och skrot som finns i ett 153 kvm stort hus. Pust!
Ta vara på varandra och livet. LEV NU. Kram Marie

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att du gillar mina bilder :) Oj, jag har en Canon 6D / 18-55 / 70-300. Jag tar mycket bilder med min iPhone och lägger inte ner någon tid på att ställa in och photoshoppa utan letar efter ljuset och klickar ofta. Det blir oftast det där ögonblicket :) Hoppas du fick lite hjälp på traven. Ha en trevlig kväll / Anna

    SvaraRadera