Startsida

torsdag 17 oktober 2013

Tips från en av mina favorit bloggar



Detta fina vindspel kommer från Fröken Gröns Blogg  http://frokengronsblog.blogspot.se/2010/10/vindspel.html
Jag besöker henne ofta för jag tycker att hennes bilder ger harmoni och jag får tips & idéer från henne. Många fina saker har hon i sin trädgård och sitt hem. Titta gärna in till henne.

I helgen hade vi barnbarnen här och då gäller det att läsa godnattsaga.Två sagor blev det och sedan ville de veta vad det stod om flugor i boken Första insektsboken av Lars Klinting.
Rubriken var Husfluga och några andra flugor. Det fanns fakta som en annan inte hade en aning om. Men man lär så länge man lever. Av de ca 3500 svenska flugarterna är nog husflugan den mest kända. Att den trivs i våra hem förstår man på namnet. Men allra bäst trivs den i ladugårdar och stall där det finns gödsel som larverna kan äta av. Honan kan också lägga ägg på en bit kött, halvrutten fisk, en död mus eller liknande. Larverna förpuppar sig efter drygt en vecka på någon torr mörk plats. Två dagar senare kläcks de nya flugorna. Husflugorna hinner med TIO generationer under en sommar!!!!!! En husfluga lever sällan längre än ett par veckor, men en del flugor från sommaren sista äggkullar övervintrar. Ibland kan man se övervintrande husflugor inomhus. Husflugans mun ser ut som ett litet dammsugarmunstycke. Den kan bara äta flytande föda och om maten är torr blöter flugan upp den först med lite saliv. Som sagt man lär så länge man lever. Jag kan ju säga att jag är ingen stor älskare av flugor precis. Kommer ihåg när jag var liten - minns inte vilken ålder, men det var före 1973 i alla fall för detta år dog nämligen hon. När vi gjorde besök hemma hos min pappas mormor Anna i Björklinge fick vi 1 öre för varje fluga som vi dödade genom att slå med flugsmällan. 
Jag hade tänkt att tvätta våra fönster i dag. Men jag är så himla trött så jag hoppar över det. Det kommer flera tillfällen. Ibland är det bra att göra ingenting.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU.
Kram Marie

























1 kommentar:

  1. härlig bild!=)

    oj,att dom har så roliga saker dom vill veta om :)

    SvaraRadera