Startsida

torsdag 12 september 2013

Nobelfest


Jobbar och står i - varje dag har någon uppgift att göra, fullt på jobbet och fullt hemma. Just nu är det väldigt mycket fokus på jobbet eftersom jag vikar som produktionsberedare denna vecka och nästa vecka. Måste säga att det är riktigt roligt - men otroligt krävande av mig eftersom det var nästan 1 år sedan jag var där sist. Mycket nyheter, högt tempo, krånglande skrivare (har 5 st olika skrivare till etikettskrivning, märkkortsskrivning, batchdokumentation). Som tur är finns det ett kontorslandskap precis bredvid mitt kontor som har blivit min alldeles egna suportgrupp.
Glad i hågen hämtade jag mitt paket på Ica från Odla.nu idag. Jag har beställt en massa lökar och vill bara sätta ner dem i jorden på en gång. MEN när jag kom ut till min liljerabatt så var det värsta "Nobelfesten". Som jag kanske har berättat förut så har jag aldrig tidigare haft liljebaggar - men i år upptäckte jag att det fanns röda otäckingar där. Det beror säkert på de vita liljorna som jag satt förra hösten. Då kom  baggarna med dem. Har googlat lite och just dessa sorter som jag gillar och har planterat har mycket baggar. Jag älskar vita liljor och har med mitt lökpaket köpt flera vita. Vill ha massor. Tidigare har jag bara haft orange färgade.
Så nu blir det till att köpa insektsmedel för att bekämpa dem. Jag klippte även ner dem och slängde nerklippet i komposten så nu får baggarna ha fest hos sopgubbarna istället. Men det finns säkert många kvar. Så när jag skulle kasta påsarna i komposttunnan upptäckte jag en massa mördarsniglar. Då var jag tvungen att plocka dem. Efter dem tappade jag sugen lite för att plantera liljor lökarna. Men hoppas att de klarar sig några dagar i förpackningen.
Måste även tala om att år 2012 och 2013 är "låt pengarna rulla år".Fönsterbyten, köksrenovering, toalettrenovering, en dyrare semester än vanligt, inköp av en ny bil (ja....en begagnad naturligtvis - eftersom både gubben och jag inte tycker att det är värt att köpa en sprillans ny) och nu senast en snöslunga som gubben fick i födelsedagspresent (fast där gjorde vi ett bra pris hoppas jag - ordinare pris var 20995 kr, nedsatt till 19995kr och på fakturan blev priset 18995kr). Så nu är det dags att börja spara på nytt till nya saker och nya äventyr. Dock är det lite grejer kvar för köksrenoveringen men det ska nog gå ihop med budgeten som finns.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU.
Kram Marie

2 kommentarer:

  1. hoppas de är bra inköp av snöslungan. kan va värt för både rygg o nacke att få bort snön så fort. vi älskar snöslungan här hemma. all snö borta på ett kick och man får mer tid över :) baggarna har fest. lät ju kul när du skrev så! du är duktig mamma på jobbet. de e inte många som har tålamod som du! puss

    SvaraRadera