Startsida

torsdag 29 augusti 2013

Upp mot kamp.


Jag har orange färgade liljor i min trädgård som fanns när vi flyttade hit. Jag älskar vita liljor och petade ner tre lökar förra året. Tror ni inte att med dessa vita liljelökar kom även liljebaggarna. Nu har jag beställt mera vita liljor för jag vill ha många så att jag kan även njuta av dem inne som snittblommor. Men måste kämpa så att dessa små varelser inte äter upp blad, stjälkar och knoppar. I senaste numret av Allt om Fritidshus finns det tips om hur jag skall gå tillväga med dessa små "målmedvetna finsmakare" som tidningen kallar dem. Åtgärd: Mirakelkurerna lyser med sin frånvaro - här gäller det att leta reda på ägg, larver och baggar för att sedan trampa ihjäl dem eller lägga dem i kokhett vatten. Börja tidigt på säsongen, innan de hunnit föröka sig. Liljebaggarna är känsliga för vibrationer och skiftningar i ljuset, så det gäller att smyga sig på dem - om de blir skrämda lägger de sig på marken med den svarta buken uppåt, vilket gör dem svårupptäckta. Placera ett kärl eller vitt papper under liljan, för att därefter skaka eller borsta av växten (förslagsvis med gummihandskar på). När baggarna har trillat ner är det bara att iklä sig rollen som Ted Bundy och påbörja massakern. Larverna hittar du på lågt placerade blad.

Ett annat fiende som jag inte gillar är denna - mördar snigeln. Jag går en runda varje morgon och kväll för att plocka upp dem och lägga dem i kokhett vatten. Vill inte ha dem här.
Måste nu gå ut en sväng och kolla efter dem.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU.
Kram Marie

1 kommentar:

  1. önskar också jag hade liljor i trädgården. önskar mig en stor rabatt. sen älskar jag rosor,tulpaner,hortiensior=) kramar

    SvaraRadera