Startsida

måndag 1 juli 2013

Tankeställare!


Blädrar i ett gammat exemplar av Hemmets Journal från 2010. Där jag fastnar för en text som chefredaktören Håkan Ström berättar om.
Plötsligt slutar kossan äta och börjar magra. Ingen vet varför. I alla fall inte i början, sedan förstår man. HEMSKT!
Av alla eländiga historier under sommaren var det nästan värsta att höra talas om alla stackars kossor som får i sig rakbladsvassa bitar av gamla tomburkar när det äter sitt nyskördade hö. Det går till så att samvetslösa nerskräpare slänger ut sina tomburkar från bilfönstret så att de landar i vägrenen, studsar ut i bondens fält och gömmer sig bland gräset. Där mals tomburkarna så småningom sönder av stora maskiner som dundrar fram utan tanke på att det kan finnas skräp i grödan på fältet.
Lite senare äter kossorna höet och plötsligt har de svalt ner ett ihop knycklat "rakblad" som skär sönder magen. Vidrigt!
Håkan säger också att han blir klart irriterad på alla dessa engångsgrillar, plastpåsar och annat som folk bara låter ligga kvar. Ingen verkar ens ha tänkt tanken att " oj, jag kanske ska städa upp efter mig".
En annan notis som jag känner att jag måste ta upp är om en pappa vid namn Mats som har en son som heter Linus. Denna Linus började aldrig sjunde klass pga sitt spelberoende på datan.
Först var han stolt, Linus pappa Mats. Över en femåring son som slog sina tio år äldre motspelare i dataspel. När Linus blev några år äldre gjorde han succé i skolan, i mellanstadiet läste han matematik för högstadieelver. Han hade många vänner och var duktig i fotboll. Men när Linus gick i sexan började han isolera sig på sitt rum och slutade umgås med familjen. På vårterminen kontaktades Linus föräldrar av skolan som berättade att Linus knappt hade varit där. - Det hade pågått i två månader innan skolan hörde av sig. Linus gick till skolan , men väl där rundat skolbyggnaden och sedan gått hem för att spela.
Detta gick att läsa i fredagens Metro. Där de uppmanar föräldrar om att - Låt inte barnen ha dator på rummet. - Lär er om spelen. - Testa att spela  med barnet och någon halvtimme per dag. - Låt barnet spela högst tre timmar per dag.
Sista tankeställaren kommer från Året Runt. Där berättar "Dr Åsa" från SVT2:s program. Där ger hon lite hälsotips. - Att röra på sig är A och O. Det gör att hela kroppen fungerar bättre, inte minst sömnen. -Det är viktigt att värna om relationer. Man måste känna sig behövd och ingå i ett socialt sammanhang , det är avgörande för hur man klarar svåra livshändelser. - Rök inte! Det är inte bra ur någon aspekt. - Försumma inte sömnen. Om man nallar tid från sömnen orkar man mindre, så väl fysiskt som psykiskt. Sömn har en starkt läkande effekt som gör att man kan upprätthålla en bättre livsstil.
Med allt detta inläst så är det bara att städa upp efter sig i naturen samt eventuellt efter andra. Se till att datatimmarna minskas och röra på sig mera.
Så nu får jag väl ta mig ut till att klippa häcken igen.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU.
Kram Marie

2 kommentarer:

  1. Det var sannerligen ingen rolig fakta. Tänk att människor kan vara så hemska...

    Desto roligare var det att läsa din härliga kommentar på min blogg! Jag är så glad att jag kan bidra med lite inspiration till din nya trädgård, även om jag fortfarande betraktar mig som novis på området. Så spännande med 3000 kvm att få sätta tänderna i!

    Statyn som sitter i vårt vattenbad är köpt på höstrean på byggvaruhuset Hornbach (finns kanske i närheten av dig) och badkrukan Siw har jag köpt på nätet. Henne hittar du om du följer den här länken:
    http://www.signerat.se/till-traedgarden/badkrukan-siw-blommig/index.php

    Må så gott och på återseende här i "Blogglandia"!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. å,tråkigt...hemska människor! :(

    många tänkvärda ord.

    SvaraRadera