Startsida

fredag 26 april 2013

Pelargoner

 Förra året var jag på jakt efter änglapelargonen Bicolor. Jag brukar alltid handla hos Landqvist Handelsträdgård vid Kumla på Almungevägen. Vi gjorde ett besök där igår och fick då veta att just denna pelagonen är tydligen svårodlad. De hade inte den i år och inte förra året heller. De rekomenderade att ta kontakt med Pelargonfönstret i Örbyhus - de anlitade dem när de ville ha hjälp. Min favorit änglapelargonen Bicolor är den med lite vitt och vinrött/rosa. Jag gick i alla fall in på Pelagonfönstret på nätet och det kändes jobbigt att behöva åka dit. Därför skickade jag efter hos www.odla.nu i stället. Så då blev det en hel del. Alla dessa som finns på bild har jag köpt och bilderna är ifrån www.odla.nu Den gula högst upp heter First Yellow och är en Zonalpelargon, sedan kommer favoriten Bicolor, Tulpanblommandepelargonen Emma, den vita heter Kronprinsessan Mary som är en rosenknoppspelargon samt den längst ner är en änglapelargon vid namn Strawberry Cream. Dock är det bara sticklingar och jag håller då tummarna för att det ska lyckas.Det är ju så himla enkelt att handla på nätet med några enkla tryckningar. Har även frågat min vän Monica efter skott från en pelargon som hon har som är rosa till blomman och grön/vita blad. Jag vill ha ett helt hav av olika pelargoner. Hoppas att jag kan övervintra dem i jordkällaren. Måste prova det. Där borde det ju inte bli minusgrader i alla fall. Ska läsa på lite om hur jag ska sköta dem här blommorna. Börjar gilla pelargoner mycket. Har Mårbacka samt en annan Engelskpelargon som jag inte kan namnet på samt en gammal sort med röda blommor. Handlade även på Plantagen sticklingar på en rosa vid namn Fracis Parmeter och en rosa vid namn Balkon Stellan. Har även en äppelblomspelargon som jag inte vet namnet på heller. Måste kanske leta reda på dessa på nätet.

Marie

2 kommentarer:

  1. Den gula pelagonen har jag som jag köpte i fjol! :) Den är fin. Så kul å pyssla om sitt lilla hus med trädgården!=) Ska bli kul å börja plantera. Vi ska ha tomater igen. Fick en del sist! PUSS

    SvaraRadera
  2. Jag har drivit upp chilifrukt från frö - dock är dessa inte så stora än men jag tänkte att du och Jessica kunde få en varsin kruka. Lycka till.

    SvaraRadera