Startsida

söndag 17 juni 2012

Hallon

17 juni 2012 dagens namnsdag är Torborg, Torvald. Islands nationaldag.
Tänk vad himla roligt det har varit i dag. Jag  hittade en parallellklasskompis på Facebook som jag inte har sett sedan 1979 då jag gick ut 9:an. Vi har haft lite mailkontakt idag och det känns jätteroligt att kunna ge henne några kompisar från Facebook som gick i skolan samtidigt från min vänlista.
I dag tänkte jag att jag skulle baka lite kakor. Alltid lika roligt att ha hembakade kakor till midsommar. Jag vet att både min mamma och pappa gillar bondkakor så det var just det som jag skulle baka. Började plocka fram ingredienser......hm ingen mandel. Inget bak blev det. Hoppas att jag hinner med ett bak innan fredagen samt att jag hinner inhandla mandel. Vore ju roligt att kunna bjuda på något gott till fika.
Hittade ett recept som jag ska försöka att prova och det är HALLONVINÄGER. Ja hallona har ju inte kommit än och jag hoppas verkligen att det blir hallon. Här kommer receptet : 1 flaska vitvinsvinäger, en ask hallon ( troligen en sådan ask som går att köpa, så vet inte exakta måttet). Häll i hallonen i vitvinsvinäger och låt stå en vecka. Sila sedan ifrån. Gott till somriga sallader. Jag har köpt hallonvinäger i affären - det var super gott.
I dag har vi ätit kvällsmiddag i Solåsen. Ett parti i Yatzy hann vi också med. Det är alltid så himla rofyllt och gott där. Tusen tack.
Hittade en liten notis i mina anteckningar också - vad sägs om den här, visst är den gullig?
Dammtussarna i hörnen är änglarnas tofflor.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

2 kommentarer:

  1. vilken söt notis! den var riktigt söt!
    hallonvinägern måste jag testa å göra. de var ju super lätt recept!=) PUSS

    SvaraRadera
  2. åh va skoj =) alltid kul och hitta gamla klasskompisar :)

    SvaraRadera