Startsida

torsdag 5 januari 2012

Dagarna går fort



5 januari 2012 dagens namnsdag är Hanna, Hannele - grattis kusinbarnet Hanna och Hanna på jobbet.

16,8 grader inne i matrummet när jag kom upp - burr på med vattenkokaren,tofflorna, tjocktröjan och mysbyxorna sedan var det bara att göra upp en eld i brasan.Vill bara visa att vi inte hann elda något igår eftersom vi fick akutinsatts att göra. Jag hade varit hos tandläkaren runt kl 14 och när jag var klar därifrån pratade gubben med våran lilla Jessica i telefon. Hon sa att hon hade ont i magen och ryggen och ville att vi skulle ta hand om Alexander. Så vi for till henne och hon for in till förlossningen. Så jag gick för att hämta lilla solstrålen på dagis. Roligt att se honom när jag kommer så skiner han som en sol - Mommo, mommo. Så gubben tillbringa sin dag på förlossningen och jag i Almunge med Alexander och hundarna.

Vill bara tala om att jag även har börjat att läsa näringslära i en bok som jag har. Mycket intressant måste jag säga så jag kommer att dela med mig lite saker som kanske Ni redan vet men bara blir en påminnelse om hur det verkligen är. Just nu läser jag om kolhydrater. Sitat ur boken " Den morderna människan (alltså vi) äter inte bara sämre kolhydratkällor utan även betydligt större mängd. Forskningen visar att stenåldersmänniskans kolhydratsintag bidrog med 30-40 % av hennes energiintag, jämfört med 50-60 % idag. Dagens energiintag innehåller alltså en ohälsosamt hög andel kolhydrater och kombinationen med snabba kolhydrater gör detta till ett stort problem. Det är framför allt insulinet som är boven i dramat och både kvalitet och kvantitet spelar roll för insulinutsöndringen. Det mesta tyder på att vi bör återgå till ett kolhydratsintag på ca 40% och öka proteinintaget något. Förutom att det något lägre kolhydratsintag kan gynna hälsan verkar det som om många blir piggare av det. Kolhydraterna gör nämligen att du producerar mer serotonin i hjärnan vilket gör dig trött. Ett lägre kolhydratintag gör att det är lättare att hålla sig pigg och skärpt hela dagen". Sedan ett litet stycke som jag tänkte att Jannice kanske var intresserad av " Bara för att vi generellt äter för mycket kolhydrater betyder det inte att de är onödiga eller onitressanta. De spelar en stor roll för hälsan och du måste äta dem för att må bra. Kolhydrater är hjärnans favoritbränsle och får den inte tillräckligt med energi kommer du att känna dig trött, hängig och okoncentrerad. Även imunförsvaret är beroende av en konstant tillgång på detta näringsämne. Äter du för lite blir det försvagat och du drabbas lättare av infektioner. Det är ett av skälen till att du oftare drabbas av förkylningar och andra infektioner." Ja ta inte illa upp nu Jannice jag vill bara att du ska läsa detta och kanske själv kolla upp hur det ligger till hos just din kropp. Jag tycker att det är intressant det här med näringsläran. Så jag har beställt flera böcker som jag gärna vill läsa. Jag tror att jag har blivit förgiftad av en bokmal - jag vill ha alla möjliga böcker FAST bokhyllan, boklådorna är fulla. Det är precis som med garn .....hahahaha Sussie jag har en hel kökssoffa full med garn men tror du inte att jag har beställt lite till mitt projekt som du ska hjälpa mig att komma igång med. Knasigt känns det som när jag håller på och ska rensa ur i mitt hem. Men lite vill jag ju förnya mig med - men kanske inte rätt grejer precis. Sussie säg till när du har tid en kväll så kommer jag över.

Ta vara på livet och varandra

Kram Marie

2 kommentarer:

  1. hehe lilla söta alex.. "momo momo":) sötis!
    Ja du de kanske stämmer de där med kolhydrater..

    SvaraRadera
  2. ja de va väldigt snällt att ni kunde komma :D stackars pappa som fick vänta på oss i flera timmar. men skönt att man har tittat och fått hjälp på förlossningen :D puss å kram

    SvaraRadera