Startsida

torsdag 17 november 2011

Köp stopp!



17 november 2011 dagens namnsdag är Lillemor, Moa.


Läste i tidningen Vi i villa en artikel i Johans 5 eko-val. Där stod det att den 27 november infaller En köpfri dag, den internationella protesten mot överkonsumtion. Tanken är att man denna dag inte ska handla någonting alls. Nada! Vilket förstås inte är något svårt. Svårare att inse är att när snabbmatskedjan, jourbutiken, bensinmacken och internet har öppet årets alla timmar innebär det att vi konsumerar mera än vad vi kanske vill. Mer än vad som är nyttigt för oss själva eller för jordklotet. Kanske borde vi alla istället inrätta en köpfri dag i veckan. Förslagsvis söndag - det känns bekant - då vi väljer bort shopping för att ägna oss åt barnen, hunden, varandra, naturen eller något annat av livets gratisnöjen. Jag vill bara säga att detta är en utmaning - använd Era söndagar till annat än att handla. Försök att umgås med familjen eller gör något som du verkligen gillar. Jag gillar verkligen detta förslag,

Måste även passa på att visa en gudomligt gullig bild med stickande små söta djur. Jag bara älskar dessa.

Ta vara på livet och varandra.

Kram Marie

3 kommentarer:

  1. Det låter ju faktiskt som ett bra förslag. Börjar man att tänka i dom banorna så är det nog inte så svårt. Tänk om alla affärer skulle vara stängda på söndagar! I dessa tider tycker man ju att det är ofattbart men så var det ju längre tillbaka i tiden. Nu kan man nog säga att man är lite bortskämd. Fast å andra sidan så jobbar man väl på ett annat sätt nu för tiden så man bara har söndagar att handla på.
    Ja just...vill bara rätta datumet till lör den 26:e (ifall du hade tänkt att följa det då) Jag ska försöka det =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. åh va söta dem där stickade mjukdjuren är :)okej, ska prova jag med att inte köpa nått ;) puss

    SvaraRadera
  3. Jag menade bara att det är den 26:e istället för den 27:e som du hade skrivit. Köpfria dagen alltså...

    SvaraRadera