Startsida

tisdag 5 april 2011

Lyckan är gjord!


















5 april 2011 dagens namnsdag är Irene, Irja - Grattis alla Irene jag känner.

Äntligen har dagen kommit till att jag ska få göra mitt besök hos gynekologen. Vi får se vad de säger om mig.

Jag kan även erkänna att jag blev otroligt lycklig av ett brev som kom igår. Det var från fadderverksamheten - Lena & Kennet som gör ett sådant varmt och tacksamt arbete med människor i Sri Lanka att jag finner inga ord. Det kom lite fotografier på min familj och den nya tomten som de har köpt för mina loppispengar. OTROLIGT att det räcker liksom. Så här stod det i brevet : Efter mycket letande hittade vi en tomt på ca 400kvadratmeter som var väldigt fin. Den kostade ca 26800 svenska kronor. Tomtpriserna har blivit väldigt höga på Sri Lanka nu och det är svårt att hitta mindre tomter, så de delade tomten i två delar. Den andra delen gav vi till en fattig familj som inte har någon fast bostad, utan får flytta från palmbladshydda till palmbladshydda.

Tomten ligger i ett samhälle som heter Waradala, ca två mil österut från Negombo, en stor stad som ligger vid västkusten. Vi hade tur när vi skulle köpa tomten, för tack vare vår medhjälpare Ann som charmade försäljaren fick vi ner priset en hel del. Min familj ville ha taggtråd mellan tomterna och det fixade försäljaren gratis.

Nu vill min familj börja bygga, men först vill de ha en vattenpump. Så de pengarna fick det för att kunna köpa en vattenpump. Sedan har de en del sparade pengar från mina fadderpengar som jag sätter in varje månad, 100 svenska kronor. Så de ska starta bygget med de pengarna och sedan finns det en liten slant kvar av loppis pengarna.

Så nu har jag fått kopia på kvittot på tomten, advokatkostnader och ritning på tomten. Plus jag fick även lite kort på tomten, familjen och deras nuvarande bostad.

OTROLIGT VAD GLAD JAG BLIR.

Ta vara på varandra och livet

Kram Marie

2 kommentarer:

  1. Vad kul!!! Man blir varm när man ser att du kan hjälpa andra människor.Funderar du inte på åka dit själv och träffa din fadderfamilj?? Kram

    SvaraRadera
  2. Va roligt !

    Kikar in för att berätta att jag vart tvungen att göra om lottningen av formen till betongtavlan då förra vinnaren inte hört av sig.

    Och på den vinnande lotten stod den Kotteland =)

    Maila mig din adress till flliikkan@hotmail.com så skickar jag gjutformen till dig .

    Kram på dig

    SvaraRadera