Startsida

fredag 11 februari 2011

Bara bita i det sura äpplet




11 februari 2011 dagens namnsdag är Yngve, Inge.
Det är bara att bita i det sura äpplet sägs det när det är saker och ting som man inte gillar. Precis så känns det i dag. Jag har haft en INSTÄLLNINGSDAG i dag. Det innebar att jag ställde in mitt loppisbesök, min matinhandling och går med favoritkläderna på - alltså min sov t-shirt. Allt detta pga denna vita vara som bara finns delar av vårat år och heter snö. Något som jag inte gillar alls - men som sagt bara att bita i det sura äpplet. Jag var i alla fall ute en sväng för att skotta lite grann. Våran granne brukar ju sköta våran snöplognings service. Men han hade jour på sitt jobb - vilket är vägverket. Så han kom hem nu på förmiddagen. Då hade han jobbat sedan i torsdags morse kl 7. Så varför klagar jag.
Nej fram med mera underbara tid och pengar till folket. Dröm dig bort att du var ekonomiskt oberoende. Kunde kanske vara ledig oktober till mars varje år och bosätta sig i varmare trakter som Thailand. När jag blir miljonär ska detta ske - hm.....med andra ord kanske det aldrig händer. Men drömma går ju. Varför ser jag inte allt fint som jag redan har. Jag har tre underbara barn med sina familjer, två gudomligt söta barnbarnsprinsar, en underbart snäll man som alltid finns för mig, ett hus som jag trivs i, ett jobb som ger mig lön varje månad, världens bästa vänner som finns i mitt liv......vad tusan klagar jag för? Jag vill ha sommar och sol året runt är det så mycket begärt? Tydligen när jag är bosatt i paradiset Knutby.
Här kommer i alla fall en bild på våran favorit rätt i Thailand - kyckling med casewnötter (vete tusan om det var rättstavat). Gudomligt gott och vad fint det gjorde med uppläggningen - ett rishjärta. Denna måltid samt en cola kostade 170 bath vilket är i svenska pengar ca 41 kr. Billigt. Sedan är även en bild på vårat elefantäventyr vi gjorde. Så nu prickar jag av detta från att göra listan i livet. Det var otroligt spännande att få uppleva detta. Efefantskötaren var hur gullig som helst - han visslade på barnvisan " En elefant promenerade på en liten spindeltråd". Han pratade med oss hela tiden på knackig engelska - vilket var perfekt för min engelska. Han berättade att en elefant åt 200kg bambu, bananer, annanas och 100 liter vatten OM DAGEN. Där ligger man väl ändå i lä? Vi red uppe i bergen och det var både rejäla uppförsbackar som nerförsbackar. Samt vi avslutade med en tripp i en liten sjö som elefanten fick svalka sig lite. I sjön fanns det både fiskar och jätte bajshögar som flöt omkring. Det sistnämnda var ju ingen direkt höjdare. Men allt var en upplevelse. Denna lilla utflykt kostade 800bath, ca 192 svenska kronor. Där fanns även affärsmän som ville tjäna sig en hacka. Så det fanns en fotograf som sprang runt och fotade. Så mamma och jag köpte två kort ivar för 96 kr - de måste ju också överleva.
Nej nu måste jag hitta på något vettigt att göra.
Ta vara på livet och varandra.
Kram Marie
P.S. I dag tror jag visst att våran familj Cedervall kommer hem från deras upplevelse. Välkomna hem till vintern. D.S

2 kommentarer:

  1. å,blir så sugen på att åka utomlands. W sa till mig att han också ville rida på en elfefant!

    SvaraRadera
  2. jag blir också sugen på åka utomlands.. =) ser så¨ååå mysigt ut.. o vilka snyggingar de är som sitter på elefanten :) pusss

    SvaraRadera