Startsida

lördag 8 maj 2010

Heltäckningsmattor av vitsippor

8 maj 2010 dagens namnsdag är Åke - Grattis alla Åke jag känner.
Underbara tid som finns nu i växtriket. Härlig grönska och heltäckningsmattor med vitsippor. Jag älskar vitsippor speciellt när det är många som täcker upp stora ytor. Min kära mormor gillade vitsippor. Jag minns att jag plockade lite vitsippor en gång till henne när hon låg på sjukhuset. Men tyvärr hade det redan börjat nicka innan jag kommit fram. Men det gjorde ingenting sa hon. De är så underbart vackra ändå. Det var riktig kärlek det - både till blommorna och till mig. Jag älskade min mormor så himla mycket. Hon var alltid snäll, rättvis och varm människa. Precis som min mamma är. Mormor tänkte mera på andra än sig själv. Min mamma har berättat mycket om mormor under min mammas uppväxt. Alltså hon hade inte det lätt. Min mammas biologiska far Martin dog när min mamma var runt 4 år tror jag visst att det var. Maritn dog av sviterna av bränskadorna han fick genom ett bråk på Upsala Ekeby bruk. Han jobbade där och något bråk uppstod och han blev inkastad i en brännugn. Min mormor var då tvungen att jobba ändå mera för att få ihop till brödfödan. Martin låg på sjukhuset och kunde ju inte försörja familjen. Hur det var på 1940 talet. Fy tusan vad bra vi har det idag med hjälp av socialen, sjukpening osv.
I dag har vi tillbringat större delen till att stå på loppis vid Thun´s. En vinst på 405 kr till Sri Lanka. Första pengen i år till stora insamlingen. Snälla jobbarkompisar har lämnat loppissker och det mesta går ju att sälja vill jag säga. Så har du något du vill bli av med - kasta inte utan kontakta mig. Det gick ju inte att genomföra ögonoperaton på fadern i min familj i Sri Lanka. Modern var lite rädd och orolig - tacka tusan för det, hon vet kanske inte så mycket om hur duktiga de är. Men nu satsar jag och gubben på att samla in pengar till ett nytt boende till dem istället. 4700 kr ligger kvar sedan tidigare försäljning. Ska även sälja mera fryspåsar eftersom det fanns flera som ville köpa. Beställde genom min fadderfamiljskompis som också ville sälja.
Så vill Ni köpa starka fryspåsar så säg till.
Grått, trist, kyla och regn .....tydligen är det så våren ska vara. Vi tände en brasa inne idag pga att vi blev lite "urblåsta" vid loppisen. Härligt.
Ta vara på livet och varandra.
Kram Marie

5 kommentarer:

  1. Vi ska nog va glada att vi lever idag! Men de finns mycket ont i dag med. Men på något sätt känns de som de verkade va kul å uppleva 60 talet =) hihi. Jag har massor med kläder,saker och sånt om du vill ha till loppois? Tänkte slänga de annars. PUSS

    SvaraRadera
  2. jag har också en hel del loppis saker som du kan ta. finns mkt :)

    Grattis till vinsten för pengarna till srl lanka :) de va ju kanon bra de. pusss

    SvaraRadera
  3. grattis till vinsten :) mkt pengar till dem i srl lanka

    SvaraRadera
  4. Tackar!
    Kasta inga saker allt går att sälja - många bäckar små.

    SvaraRadera