Startsida

söndag 30 maj 2010

En vecka med full aktivitet.

30 maj dagensnamnsdag är Vera, Veronika - Grattis Veronika Eklund.
Enligt almanackan är det Hel.trefaldighets dag och Mors dag denna söndag. Solen lyser, himlen är blå och humöret är på topp. Har precis startat en tvättmaskin, det var länge sedan jag tvättade så tvättkorgen var rejält full. Det är ju så mycket annat i livet som jag vill hinna med.
Veckan som gått har ju varit fullspäckad och inte nog med det så har jag inte varit 100% kry heller. Någon förkylning av något slag. När jag blir förkyld så sätter det sig i lungerna direkt. Ingen nästäppa men däremot en hosta och "rossel i rören". När jag var i Brasilien 2003 fick jag sådan förskräcklig hosta i ett halv år. Då kollades lungerna upp och allt såg bra. Men efter det så har jag problem med just lungerna vid förkylningar. Jag säger på jobbet att när jag dör så dör jag säkert av lunginflamation. I måndags var det APT på jobbet vilket innebär 13 timmars pass samt förmiddagen tillbringade jag med bullbak. Alltid lika skönt efteråt när detta är gjort. Tisdagen tillbringades kvällen på Landsarkivet i Uppsala innan jobbet. Det var sista gången på släktforskningsgruppen. Mycket intressant arkiv - vad det har bokförts massor av saker som jag inte trodde skulle bokföras. Tex om kossor och polisrapporter om raggarloggning. Otroligt intressant. Det kommer bli flera besök där det lovar jag. Onsdagen och torsdagen gick åt till att återhämta sig med förkylningen. Fredagen var det dags att handla lite mat eftersom våra frysar, skafferi och kylskåp stod näst intill tomma. I går lördag tillbringade gubben och jag med ett par kompisar på Wärstamarknaden. Stockholmsregionens stora veteranmarknad med finbilsutställning. Dock blev det inget stora inköp på makrnaden. Gubben handlade ingenting och jag en påse med brända mandlar. Efter det blev det loppisrunda. Då inhandlades 2 snöbollsljusstakar och 2 bälteskuddar. Bälteskuddarna ska grabbarna få. De såg inte använda ut och kostade 20 kr styck. Rena fyndet! Appropå loppis, jag har satt ett slutdatum för inlämningen av loppissaker till Sri Lanka projektet och det datumet är 15 juni. Sedan skall det säkert kunna säljas ett och annat i den centrala lilla lokal i Almunge i sommar. Men om någon som läser har saker att skänka hör av Er. På lördagskvällen var vi hos våran underbara "bankman" Kerstin som fyllde 50år i tisdags. Där bjöds det på jättegod buffé och god fika. Mycket rolig underhållning - Ja se Eklunds de kan de!
Måste även passa på att säga att maskrosor har fått en konkurent vad det gäller att sprida sig. Förra hösten flyttade jag några prästkrageplantor från grusgången till en uppgrävd plats längs med altanen. Vad tror Ni har hänt vid grusgången? Känns som miljoner nya prästkrageplantor. Prästkrage är ju en av mina favoritblommor - men inte miljoner av plantor.
Ta vara på livet och varandra.
Kram Marie

2 kommentarer:

  1. Maskroserna sprider sig fort! Jag har massor med loppis saker. Ska titta igenom vad jag kan skäna dit så tar jag med mig de till dig!=)

    SvaraRadera
  2. mamma jag har loppis saker massor, men jag ska leta frma dem först ;) vet att jag har lagt dem i låda :) hihi..

    puss och grattis till mors dag mamma.. <3

    SvaraRadera