Startsida

söndag 14 mars 2010

Solen värmer

14 mars 2010 dagens namnsdag är Matilda, Maud. Samt vår vän Bettan fyller år -Grattis tjejen.
Gubben och jag skulle sitta ute och lapa lite sol. För inne värmer solen otroligt mycket. Vi tog med oss lite tidningar, sittunderlag och klädde på oss. Ja det gick kanske 2 minuter sedan sa vi att solen värmer bättre i soffan. Vårt lilla paradis ligger så öppet att blåser det, det lilla minsta så är det inte skönt. Så nu sitter vi i soffan och bara myser - härliga söndag. Som vanligt finns det hur mycket som helst att göra - men varför ska man alltid göra något. Dock har ju gubben dammsugit på förmiddagen - det räcker ju.
Måste bara berätta om en kvinna vid namn Maria Lindqvist ( som jag inte känner) som jag läste en artikell om i en gammal Allers. Hon har tre barn( 7 , 10 och 13 år) och är ensamstående. Hon fick tungcancer. En dödlig sjukdom som drabbar 800 personer i Sverige varje år. Hon berättade om sitt liv som kändes för tungt att hon hade självmordstankar. Denna situation gjorde henne att tvingas flytta till mindre bostad för att kunna klara sig. Efter att fått barn och skilt sig två gånger var det dags att tänka på sig själv tyckte hon, men så kom cancern bara fyra veckor innan sin examen och alla studieår var bortkastade eftersom hon inte kunde läsa in veckorna i efterhand. Hon hade läst in gymnasiebehörigheten och skulle läsa vidare till socionom på högskolan. Allt började på hösten 2007 då Maria upptäckte en förkylningsblåsa på tungan. Det sved och blåsan utvecklades till ett sår som blev sju centimeter brett. Hon hade ont så hon kunde knappt prata eller äta. Hon sökte läkare och fick beskedet om livshotande sjukdommen. Det närmade sig jul och för att skydda barnen och sig själv så låtsades hon som inget hade hänt. Det blev början på hennes dagliga kamp - dagen före nyårsafton 2007 åkte hon in till sjukhuset och blev inlagd direkt. Efter det har hon varit ärlig om sin sjukdom för nära och kära. Januari 2008 inleddes strålbehandlingen. Sedan har hon kämpat med dubbelsidig lunginflammation och operation att ta bort cancern. Jag har lagt till henne i min blogglista för jag vill ändå följa henne fast jag inte känner henne. Tänk dig in i hur livet kan bli. Hon kan inte äta annat än flytande saker, som soppa, mjölkdrinkar osv. Hon tycker naturligtvis att det är jobbigt att umgås med vänner och bekandta - för som hon säger "Varför kan man inte umgås utan att äta något? Varför kan inte människor bjuda på den maten som hon äter dagligen? Så att de får se hennes dagliga kamp med att avstå från alla godsaker som finns att stoppa i munnen." Jag kan inte förstå hur människor orkar med allt. Mina problem är ju inte jämförbara med vad andra människor har. Det är nog något vi alla borde tänka på.
Lev livet som det är och ta vara på varndra. Sträva inte efter allt. Var nöjd med det du har.
Kram Marie

2 kommentarer:

  1. oj tragiskt med maria. måste vara jätte tufft för henne. jobbigt.

    Härligt med en slapp söndag, de har vi med.. vi somnade och sov efter lunchen.. :) puss

    SvaraRadera
  2. Man ska verkligen uppskatta det man har medan man kan. Det är som du säger; att våra problem absolut inte är jämförbara. Mitt liv har de senaste månaderna varit tungt, men inte alls på det viset... Man kan nog inte riktigt föreställa sig hur det skulle vara.

    Skönt att du har haft en härlig och avkopplande söndag! Jag har försökt få lite ordning i min syhörna.

    Vilken tur att du fick mönstret till slut. Hoppas du lyckas med det!

    Kram Juliane

    SvaraRadera