Startsida

lördag 6 februari 2010

Nu är det lördag igen...

6 februari 2010 dagens namnsdag är Dorotera, Doris - grattis min f.d. arbetskollega dagmamman Doris.
Mysiga lördagen är här. Inga vardagskrav utan bra göra det som känns bäst för stunden. Jag gillar ju att ha "pyjamasen" hela dagen. Det har jag gillat sedan jag var mindre. VARFÖR är det så himla mysigt? Fast gubben och jag har varit ute och fixat lite fast jag hade pyjamasen på. Dock så syns ju inte det när man sätter på sig jackan. Matat fåglarna, kastade lite sopor från garaget, fixat till lite snö vid soptunnorna och vid garageuppfarten samt lagt upp kartonger på garagevinden. Det är bra att ha lite mål för dagen då känns det som man gör någon nytta i alla fall.
Lite mera tips om kryddhyllan som är rena apoteket. Vad sägs om detta? Kajennpeppar förebygger inflammationer. Det heta ämnet kapsaicin är antiinflammatoriskt. Dill förbättrar matsmältningen och motverkar gasbildning. Persilja stärker immunförsvaret och ökar förbränningen av kolhydrater. Rik på både C-vitamin, betakaroten, folat(folsyra) och järn. Gurkmeja bra för ledvärk och utrensning. Det gula färgämnet curcumin är anticancerogent och antiinflammatoriskt - kan även ha effekt på inflammaroriska tarmsjukdomar. Stödjer levern och förbättrar utrensingen av cancerogena ämnen. Passar till soppor, asiatisk mat och fin färgsättare. Den finns i curry. Timjan stoppar hostan. Bra för katarrer i andningsvägarna och rethosta. Passar till grillat och soppor och såser. Går även bra att brygga ett te på. Oregano bra för immunförsvaret. Stärker skyddet mot cellförstörande fria radikaler. En matsked färsk oregano innehåller lika mycket antioxidanter som ett äpple. Dragon är bra för matsmältningen och aptiten ökar. Ja....mycket som jag inte visste. Tänk att man lär sig alltid någonting. Det gäller bara att kunna lagra allt i sin hjärna.
Jag har en bok som heter Årspraktika - natur, seder och bruk månad för månad. Där hittar jag mycket intressanta saker vill jag säga. Kanske mycket som jag redan visste men ett och annat nyttigt kunskap finns där också. Tex som denna text : EN KALL VINTERDAG i skogen kan man ibland höra hur det knäpper och smäller om träden. Det är inga djur, ljudet kommer från träden själva, som spricker i kylan. Förklaringen är att veden krymper då temperaturen faller och stammen spricker på de svagaste stället. Vanligtvis ser man sådana sprickor på gamla, tjocka träd. De krymper mer och får större sprickor. Trädet själv reparerar skadan genom att valla in ny ved från sidorna. Förr, om ett träd hade fått en mycket kraftig invallning, gjorde man skaklar av dem. Detta trä är mycket slitstarkt och dessutom fick man två likadana.
Nu blir det mys med gubben- ta vara på tiden, livet och varandra.
Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar