Startsida

torsdag 7 januari 2010

Vad händer i min kropp?

7 januari 2010 dagens namnsdag är August, Augusta.

Då har gubben börjat jobba och jag skulle få en himla massa saker gjorda.....trodde jag. Alltid på kvällen innan så tänker jag detta och detta ska jag göra i morgon. Men när jag vaknar på morgonen så VILL jag inte göra någonting. Det är nog någonslags deprition tror jag. Vissa saker som jag bara måste göra det gör jag. Men allt annat som jag tycker är roligt och som är lite hobby .....nej det finns inte i viljan liksom. Men det är inte bara jag som mår dåligt. Våran väderstation som jag pratade om sist. Haha den mår inte heller så himla bra. Gubben hade monterat upp den i går kväll så att vi skulle kunna se hur många grader det var ute. Jo visst !
Kanske svårt att se men kl är 7.54 och + 8,9 grader. I verkligeheten var det runt - 10 grader. Inte vet jag om det är en glädjespridare eller en depritionsspridare. Men ingen att lita på i alla fall. Jag är mycket för att läsa tidningar och läste om en stressdoktor som varnade för semester. Han menade på att om man är stressad och tar semester - visst det är jättebra! Men efter tre dagar tillbaka i vardagen kan stressnivån vara densamma som före semestern. Samt efter tre veckor kan hela återhämtningen vara raderad. För att undvika det ska vi försöka se hela livet som en blandning av arbete och ledighet - MEN fokusera på ledighet. Man ska inte tänka att tex nu är det 47 veckor kvar till nästa semester utan tänka att snart är det helg ( om man är ledig då vill säga) och funderar på vad jag ska göra då. Återhämtning är nämligen en färskvara. Det är viktigt med regelbundna återhämtningsstunder - då vi bara kan slappa och vara. Han hade också 8 punkter som han tänkte att man skulle tänka på. 1. Planera in aktiviteter - skriv in i almenackan egen tid varje vecka. 2. Kliv upp en timme tidigare - då kan du starta dagen i lugn & ro precis som på semestern. 3. Bli mera tidseffektiv - Fundera vad du gör med din tid och se om du kan förändra den. Tex dra ner på Tv-tittande eller delegera vissa hushållssysslor till någon annan familjemedlem. 4. Förena nytta med nöje - Dötid och tråkiga sysslor kan oftas kombineras med något roligt. Med en ljudbok kan matlagningen och färden till arbetet bli betydligt mer underhållande. 5. Vara utomhus så ofta du kan - solen stärker immunförsvaret och ger oss viktiga vitaminer samt ett skydd mot depression. Gör så mycket som du bara kan utomhus (dock är tidningen gammal och syftar på sommaren). 6. Involvera andra i dina goda vanor - Det är större chans att du tar dig tid för något som du gör tillsammans med andra. Skaffa en promenadvän eller köp en stegräknare och ha en tävling med dina vänner. Starta en bokklubb om du gillar att läsa där du och dina vänner träffas regelbundet. 7. Skaffa rutiner för återhämtning - Det är viktigt att dagligen ta korta stunder av återhämtning, det är vi bra på semestern att göra. Bestäm dig till exempel att en kvarts vila efter middagen. 8. Prioritera - Tänk efter vad som är bråttom att göra och vad som är viktigt att göra. Det enda som verkligen måste göras är sådant som både är viktigt och bråttom .....resten kan vänta. Ett bra sätt kan vara att tänka "vad är det värsta som kan hända om jag inte gör det här nu".
Ja det var mycket på en gång. Men tänkvärda saker. Gäller att tänka om tror jag.
Ta vara på livet och varandra.
Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar