Startsida

lördag 7 november 2009

Ska jag vaccinera mig eller inte?

7 november 2009 dagens namnsdag är Ingegerd, Ingela - Grattis kusin Ingela och gamla jobbarkompis Ingegerd.
Tok vad fort veckorna går. Måste börja att tänka på vad som är viktigt i livet och göra bara det jag gillar mest.
Vissa dagar bara försvann och andra dagar blev det för lite sömn. Men nu känns allt bra.
Fast hela lördagen gick åt till att umgås med nära och kära. Först bar vi i väg till Koludden till mina underbara jobbarkompisar för att spela melodikrysset och skruva ner två st våningsängar.
Min ena jobbarkompis ska nämligen sälja sitt hus och jag tycker att det är synd eftersom jag gillar detta hus och denna miljö så otroligt mycket. Men men livet går vidare. Hon ville bli av med två stål våningsängar. Jag köpte båda två. Jessica & Stefan får den ena till sitt nya hem. Det kan vara bra med extra sängar. Sedan köpte jag den andra till Jannice. Men vi får se om hon vill ha den eller hur det blir med den saken. Annars är det bara att sälja vidare. Man ska inte tveka - då brukar jag nästan alltid ångra mig.
I dag har vi varit till Tobbe i Vansjö och firat hans födelsedag. Som vanligt var det mycket gott som det bjöds på. Mycket trevliga människor och mysigt att träffa båda mina barnbarn. Hoppas att det blir så att de hittar tillbaka tillvarandra Jannice och Tobias. De är ju så gulliga tillsammans. Men huvudsaken är att de är bra vänner och har bra sätt att sköta William. Alexander är en otroligt glad prick. William skarmar en med sin språkutveckling" Momo Mofa - pyssas". Gulligaste tiden är nu och jag hoppas att det bara blir gulligare. Har även köpt Willes julklapp så nu är den klar. Alexander ska få sin efter flytten. Då ska han även få sin födelsedagssäng. Nu är det bara resten av julklapparna kvar. Fast det blir inte så många paket i år. Utan en lite dyrare julklapp tror jag ......spännande va´?
I går fredag var jag även in till Uppsala och köpte mig en ny resväska. Det blev en röd, jätte stor och fin. Så nu får min mamma välja vilken hon vill ha. Men jag ska nog köpa mig några klistermärken så att jag/vi kan känna igen väskan när den åker på bandet. Jag var tvungen att gå till vaccinationsbyrån också. Förra fredagen tog jag och min mamma stelkramp och hepatit A. Jag betalade och gick gladerligen hemåt. Skulle lämna in kvittot på jobbet då min chef upptäckte att det stod fel summa på kvittot. Först blir jag arg på mig själv som inte kollar vad det står på kvittot. Så jag var tvungen att åka dit med mitt kvitto och byta ut det mot ett nytt. Sagt och gjort. MEN GUD VA´MED FOLK. Jag kommer in på mottagningen och då är det två st "syrror" som frågar folk som kommer om de har nummerlappar!!!??? Jag framför mitt ärende. Sedan ställer jag mig lite på sidan om och kolla in vad som händer. Då var det så här att de fanns folk som köade sedan i fredagsmorse kl 06.30 och kl 11 öppnade mottagningen. Men tydligen började personalen jobba kl 08. Så personerna som köade fick en nummerlapp för att kunna återkomma under dagen för att få vaccinet för svininflensan. Så de fick väl bara ett visst antal vacciner och delade då bara ut dessa antal nummerlappar. OJ VAD JOBBIGT ATT SE ALLA MÄNNISKOR. Jag som inte riktigt har bestämt mig om jag ska vaccinera mig eller inte. Det är svårt. Men självklart vill jag ju skydda min omgivning så att inte mina barn eller barnbarn får denna otäcka bacill. Men jag har hört så mycket i media om både vad det finns i vaccinet och bivärkningar . Så jag har blivit skrämd. Men när man hör att nu har en 8 årig flicka dött pga svininflensa, osv. Självklart vill jag inte dö. HUR SKA JAG GÖRA? Ja ´det är svårt att rekomedera - för det kunde inte jag när Jannice frågade mig. Men jag ska försöka att vara noga med att sov, äta och hålla hygien i fas. Kanske måse köpa mig något "sprit" att ta med på resan.
Livet är nu och lev det. Ta vara på nära och kära.
I love you all.
Kram Marie

2 kommentarer:

  1. Var och en bestämmer ju själva hur de vill göra med vaccinet. Men de säger att de kommer slå riktigt ordentligt till mot våren och då förväntar dem sig att de flesta har vaccinerat sig.

    Men de är ju läskigt ändå. Men jag har tagit den.. och nu mår jag bra igen. hade ju feberfrossa, snuva och värk i armen. värk i armen hade jag i tre dagar. Men resten bara under kvällen och natten. Så de var inte så farligt.

    tokigt med kvittot du som brukar vara duktig på ha koll. men ibland missar man ju =) haha.. puss

    SvaraRadera
  2. Ja,de e svårt de. Jag ska nog ta vaccinet å Wille ska få ta de också sen när han får. Men jag håller med. Läskigt när man läser median. Drygt att man inte vet mer än vad man läser.

    SvaraRadera