Startsida

måndag 21 september 2009

Väntar på jäsningen

Jag är nog bra konstig. När det finns mycket att stå i då ska jag passa på att baka också.
Jag väntar på att mina tekakor ska jäsa och sedan är det dags att grädda.
Här kommer receptet och jag har aldrig bakat det tidigare så spänningen är stor.
TEKAKOR MED HAVRGRYN ca 30 st
8 dl havregryn och 1 liter mjölk får stå och dra sig över natten i kylen.
175 gr margarin skärs ner i mjölk/grynblandningen och värmes till 37 grader. Jag mixade lite med handmixen så att det skulle bli helt slätt.
100 gr jäst smulas ner och löses upp. Blanda i 1 tsk salt och ½ dl socker. Blanda allt och sedan blanda i ca 2 liter vetemjöl(jag tog inte hela 2 liter). Arbeta degen smidig med maskin eller för hand tills den släpper degbunkens kanter. Strö över lite mjöl. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Ta och dela in degen i ca 30 st bitar och forma till runda kakor ca ½ -1 cm tjocka. Nagga med en gaffel eller kavla med en kruskavel. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och jäs yttligare 30 min.
Grädda kakorna i 225 grader i ca 10 min. Låt dem kallna under bakduk. Ät eller frys in.
Ett bra spartips kanske!
Ta vara på livet!
Kram Marie

3 kommentarer:

  1. åh dessa tekakor måste jag testa :) smaskens va gott.. puss

    SvaraRadera
  2. Tack för din gulliga kommentar hos mig!!
    Jag älskar att baka så dina tekakor måste jag prova! Kanske redan i morgon...

    Nu ska det tändas upp i kaminen och jag ska sätta mig med mina mormorsrutor.

    Hoppas du får en mysig kväll!

    SvaraRadera
  3. gott! tekakor är ju så gott.

    SvaraRadera