Startsida

måndag 14 september 2009

Samlare

14 september 2009 dagensnamnsdag är Ida.
Jag funderarde lite över varför jag är en samlare. Jag spar på det mesta och just nu känns det lite jobbigt när vi måste få lite mera ordning så att våra "nya familjemedlemmar" får plats. Men som vanligt vill jag ju inte kasta något. Men tex böcker som jag har läst en gång kommer jag troligen inte att läsa igen. MEN då finns det ju böcker som man absolut inte vill göra sig av med, sådana böcker som lämnar starka band efter sig, typ som Pojken som kallades för det och alla böcker om tsunamini Thailand. För mig ger det så starka band FAST jag inte känner någon person med i böckerna. Men så är det väl. Jag kom och tänka på när jag var liten vad jag samlade på. Först var det bokmärken och frimärken av alla dess slag. Det kanske tillhör de allra flesta tjejer att samla på sådant. Med åldern så utvecklades samlandet med hästnamn(!!!?). Ja vad ska man säga, som hästtokig samlade man ju på mycket saker som gällde hästar både bilder och hästborstar. Men även hästnamn som jag satt i en pärm i alfabetisk ordning. Sedan samlade jag även på sång texter. Ni vet att när man köpte LP skivor fanns det ju texter till sångerna på innefodralet. Japp på den tiden hade jag dock ingen möjlighet att kunna kopiera på annat sätt än att skriva ner på min egna FACIT skrivmaskin, dock inte elektrisk. Ja, de var tider det. Men i vissa tidningar jag vet bla STARLET fanns det ju sångtexter på baksidan av tidningen. Det fanns även i min mammas Allas tidning. Så tillslut blev det en hel del. Som jag även denna gång arkiverade i ett visst mönster. Dessa som kom från Allas tidningen klistrade jag in i små häften. Dessa som jag skrev från maskinen satt i en pärm. Ja det var tider det. Nu samlar jag på både tokiga och knasiga saker. Men roligt är det. Kanske vore bäst att bli vuxen och bara ha det man verkligen behöver. Vad man verkligen behöver, ja det kan ju också vara en fråga. Tex så vill jag ha en ny cykel och en ny kamera....MEN BEHÖVER JAG DET? Sedan vill jag även ha en moped och den kanske jag behöver om gubben och jag ska ut på äventyr. Ja inte vet jag. Men när vi ändå är i detta ämne vad det gäller att samla kommer min fråga till Er som läser. Är det någon som skulle vilja gå på släktforskning i studiecirkel i Almunge?
Nu måste jag nog fortsätta ute i min blomrabatt. Må så gott!
Ta vara på varandra och livet.
Kram Marie

1 kommentar:

  1. jaa jag har nog fått allt samlandes ifrån dej o mormor :) puss

    SvaraRadera