Startsida

lördag 19 september 2009

Höststäd

19 september 2009 dagens namnsdag är Fredrika.
Vilken helt underbar dag det har varit idag. Gubben och jag satt en stund i solen på altan - gud va´ skönt det var. Det behövde jag. Vi har även höststädat lite i trädgården. Grävt lite och plockat upp äpplen som har fallit ner. Vi har ju ett så himla stort äppelträd och det har gett otroligt mycket äpplen. Men det är höstäpplen och jag vet inte vad sorten heter. Men äpplena är goda. Så snart ska jag baka äppelkakor, äppelpaj och annat äppelgodis. Roligt med egen skörd.
Jag kan ju passa på att säga att jag har sovit som en liten bebies i natt. Somnade runt kl 22 i går kväll och vaknade 09.12. Det behövde jag också. Har sovit dåligt en längre tid - samt har gått på reservern länge. Men nu äntligen blev det lite sova av. Konstigt det där med trötthet och sova. Man klarar mycket ändå utan att sova som man bör. Men frågan är väl hur länge man klarar det. I kväll blir det mys med gubben och TV.
Ett tips om hur du ska förvara avokado och bananer på bästa sätt.
Allt för ofta är avokadon stenhård när den säljs i butiken. En omogen avokado ska mogna i rumstemperatur. Man kan påskynda processen genom att lägga avokadon i en papperspåse tillsammans med ett äpple. Äpplet avger etylengas (ett mognadshormon) som påskyndar mognaden hos bland annat avokado. När avokadon känns mogen, ger efter för lätt tryck, kan den förvaras några dagar i kylskåp.
Bananer ska förvaras i rumstemperatur. Vid temperaturer under +15 grader C förlorar bananen smak och blir gråaktig. Bananernas mognadsprocess påskyndas av etylengas, därför bör inte bananer förvaras med äpplen om man vill att de ska hålla längre hemma.
Ta vara på varandra och livet - det är skörbart både människor och livet.
Kram Marie

3 kommentarer:

  1. Bra tips om avokadon. härligt väder de har varit. alldeles undwerbart=)

    SvaraRadera
  2. Ja håller med, bra tips om avokadon =) måste jag testa :) otroligt va fint väder vi haft de =) såå mysigt.. puss

    SvaraRadera
  3. ja vi har så fint väder, man ska passa på att vara ute nu. :) vi gick långpromenad i det vackra vädret idag :D härligt. ha de fint.

    SvaraRadera