Startsida

fredag 10 juli 2009

Sverige är fantastiskt.










10 juli 2009 dagens namnsdag är André, Andrea - grattis mitt kusinbarn André.






Måste bara säga att gubben och jag har upplevt en del av det fantastiska Sverige. Nämligen Kiruna. Jag säger bara det åk dit om du inte har varit där. Vi vill dit igen. Helt otroligt vilken miljö, vilka vyer, fjälluften kändes ren och den luktade gott. Vi hade bokat flyg med SAS i september för en billig penning. Resan dit var mysig när vi flög genom molnen - det var som att flyga i sockervadd. Resan hem gick också himla bra. Tänk vad enkelt det är med incheckningen nu för tiden. Vi fick SMS dagen innan och kunde svara på det. Sedan var det bara att hämta boarding pass och baggagetag när man kom till flygplatsen. Väl i Kiruna hämtade vi även våran hyrbil, SKODA Fabia som vi åkte 104 mil med. Den gick som en klocka och drog nästan igen disel alls. Den var riktigt skön att åka i faktist och rymmlig. Vi åkte först till vandrarhemmet mitt i Kiruna, som var helt OK. Checkade in och lämnade våra väskor. Sedan drog vi vidare till Nikkaloukta där vi kunde se Kebnekaise. Vi åt även en varsin våffla med vispgrädde och varma blåbär samt köpte lite vykort. Sedan bar det tillbaka till vandrarhemmet. På den översta bilden ser Ni "Lapporten" som vi tog från Björkliden ett jättehögt ställe längst med vägen till Narvik. Narvik blev vårt resmål dag 2. Vi stannade många gånger på den färden och bara andades in den rena fjälluften och njöt av utsikterna. Abisko, Björkliden och Riksgränen är ställen som vi bla stannade till på. Ibland köpte vi oss en glass, knäppte ett kort eller bara myste.


Detta troll såg vi när vi hade passerat Riksgränsen och var inne i Norge. Söt!















Sedan kommer det en bild även från Norge. Den tog vi på vägen till Narvik. Helt underbart vackert. Dag 3 åkte vi till Jukkasjärvi och kollade in var ishotellet brukar vara. Vi gick in vid informationen och fick se helt fantastiska bilder på icehotellet. Jag kan förstå att folk åker från hela jorden till just Kiruna. Det fick vi svart på vitt av i gästboken på vandarhemmet. Folk kom från Kina, Australien, Malaysia, Tai wan, Frankrike, Tyskland m.m. Otrolig vilken rullians det var med nationaliteter. Hon kvinnan som stod för hela vandrarhemmet, Kerstin, var mycket noga och duktig måste jag säga. Så vill du bo på ett bra vandrarhem så bo gärna på Point North Youth Hostel. 200kr /person och natt inkl. lakarn. Självhushåll. Ett litet ställe med 4 rum med olika antal bäddar. Vi bodde i två bäddsrum.

Tyvärr han vi inte med att åka ner i LKAB: s gruvan eller besöka Esrange Space Center. De var fullbokat både två. Sedan hade jag viljat se en äkta same i samedräkt - det fick jag inte heller se. Men om vi åker dit igen så vet man att man ska boka vissa saker hemmifrån för att vara säker på att lyckas få se ett och annat. Men några renar hann vi i alla fall se.

Nästa sommar blir det ett nytt Sverige äventyr. Jag vill se Ystad.
Nu ska jag göra några varma mackor till gubben och mig. Må så himla gott nu alla ute i världen!
Marie

2 kommentarer:

  1. oj vilken fin ren.. de måste vart häftigt att se.. ni verkar haft de jätte mysigt! Men en underbar semester. De är ju kul och åka lite och semestra. man måste ju kolla läget hur det är i sverige :)

    SvaraRadera
  2. Så underbart fint :) Man önska att man kunde se hela Sverige istället för att bara kika i kartboken. :) Men de går ju inte.. Men en del av Sverige har man ju sett iaf :)
    Fina bilder ni tagit, jag gillar dem. De ser himla mysigt ut :D
    puss

    SvaraRadera