Startsida

onsdag 15 april 2009

Mitt i veckan

15 april 2009 dagens namnsdag är Olivia, Oliver - Grattis i kaninhimmelen Olivia!

Det är samma sak varje vecka. Dagarna och nätterna bara rusar fram. Det gäller att bromsa lite.
Själv har jag inte vara på humör på ett par dagar. I dag så slog det mig att kom igen LEV NU och var glad. Så i dag känns allt bättre. Har tagit upp min dagliga cykelrunda igen - efter ett stort antal dagar som det har legat nere. Men genast känns det bättre. En halvtimme av ett dygns alla timmar ska man väl kunna stå ut med att svetten rinner från både pannan och ryggen.
Har även satt upp dagliga mål som jag har lyckats med. Baka kladdkaka, göra mat, diska, plocka undan fågelmatshållarna ute och göra hemmagjord musli. Så nu är det bara att njuta av de få minuterna som är kvar av ledig tid innan arbetet sätts igång.
Jag har även läst ut en pocket bok för någon dag sedan "14 år till salu" av Caroline Engwall. Stackar tjej och fy tusan för vilka snusk gubbar det finns. Den kan jag rekomendera om någon vill läsa om en ung tjejs kamp mot befrielse från en våldtäck. Har nu börjat att läsa "102minuter" av Jim Dwyer och Kevin Flynn. Det är en sann historia om kampen för överlevnad inne i World Trade Center. Boken har 374 sidor och jag är på sidan 68. Jag har blivit upprörd och arg ett visst antal gånger redan av min läsning. Tänk att poliserna och brankåren i New York hade sammarbetssvårigheter det trodde jag tex aldrig. Plus bombattentatet som skedde 1993 var det samma "liga" som utsatt denna bygnad för som den 11 september 2001. Men allt är lätt när man har facit i sin hand.
Nya besked på jobbet. I dessa indragningstider och varsel så har vårat företag fått en förfrågan om att tillverka 1 miljon extra enheter till en kund vars leverantör inte kunde tillverka detta i tid. Jiipi. Så då ska vi tillverka. Så nu blir det förlängd natt tjänsgörning. Det gillar jag om det är så att jag får fortsätta med det. Alla har blivit tillfrågade men ingenting är klart. Så om det blir så är det natt till vecka 34.
Här kommer receptet på muslin:
5 dl rågflingor, 5 dl havregryn, 100 gr nötter (jag tog hasselnötter), 1 dl linfrön, 2 dl solrosfrön, 1 dl kokos 1,5 dl råsocker, 2 dl vatten och 5 msk matolja (inte oliv)
Blanda alla torra ingredienser. Häll vatten och olja över detta. Blanda med fingrarna eller en slev till en grynig massa ( typ smuldegsmassa). Häll allt i en långpanna och sätt i ugnen på 200 grader i ca 20 - 30 minuter. Rör om flera gånger i ugnen. Låt allt svalna innan du häller upp allt i en burk. Riktigt gott och nyttigt är det också.
Nu vankas lite mys med gubben!
Kram Marie

5 kommentarer:

  1. Åh jag önska jag var lika duktig som dig med alla saker som hushåll. Visst är jag duktig. Men du kan så mycket mer. Min vilja är som mest när stefan kommer hem. När man är ensam med lilleman numera hinner man inte med mycket. Men jag har mer och vänta på enligt jannice(som hon berätta om wille) man hinner inte mkt då mer än passa upp på dem :)

    skönt att ditt deppande är över. Alla människor får ett deppaden och de är vanligt.
    puss på dej mammsen

    SvaraRadera
  2. önskar jag också hade tid för att läsa! När Wille sover han man annat för sig. Kasnke får ta en bok och läsa i sommar=)

    SvaraRadera
  3. Skönt att deppandet är över. Men tyvärr kan vi alla få sånt. Inge kul. :)
    Din kladdkaka är ju för smarrig också :) Mums

    ha en bra fredags kväll.

    /STefan

    SvaraRadera
  4. Halloj !!! Är det inte jobbigt att jobba natt ???

    SvaraRadera
  5. Hej mamma10! Nej själva natttiden är inte jobbig. Det som är jobbigt just nu är att på natten är det så himla många inlånade från andra avdelningar som inte kan riktigt. Som du vet så tillverkar vi läkemedel där jag jobbar och det är stränga regler om hur det hela ska gå till. Men detta glömmer eller förstår inte cheferna utan de tror att man kan rulla på som vanligt. Då blir jag arg och drar i bromsen. Allt för pasienternas skull.Vem vet en dag kanske jag själv behöver dessa medel.
    Kram Marie

    SvaraRadera