Startsida

onsdag 11 mars 2009

Friskskriven och igång igen!

11 mars 2009 dagens namnsdag är Edvin, Egon.

Jahaja....då ska man vara på benen igen efter en himla konstig maginflensa. Vi får väl se hur det hela utvisar sig i natt. Men jag känner mig igång i alla fall.

Dagen till ära måste det göras någon nytta och då slog jag igång en fralldeg. Jag ville ju inte ha en likadan dag som i går, då jag satt vid datorn hela dagen. Tänk vad tiden kan gå fort. Dock var inte all tid på facebook utan jag letade runt i bland bloggar och hittade en mysig tjej i samma ålder som mig och som var nominerad till Årets viktväktare 2008. Hon bor i Gävletrakten och heter Kerstin. Hon har två bloggar, kolla in i min blogglista. En sådan människa som hon fast jag inte känner henne ger mig energi. Deras hus hade brunnit ner för ca 2 år sedan och höll på att bygga upp ett nytt hus. Hon reser runt i både arbete och fritid som jag förstod det hela. Hon fixar och donar med bakverk, trädgård och hantverk av olika slag. Då kommer min fråga HUR HAR HON TID OCH ORK MED ALLT? Ja det kan väl bara hon svara på men jag gav henne en röst i alla fall på viktvaktana.se.
Efter baket blev det till att så lite fröer......hoppas att det blir något. Känns alltid kul att ha drivit upp plantorna själv.
Så nu intar jag lite lunch för att sedan kunna ta en tupplur för att orka med nattens händelser.
Om någon är intresserad av bakning prova att baka dessa frallor, super goda! Receptet heter "Havrepojkar" Lägg 80gr margarin, 1 msk salt, 4 dl havregryn i en bunke. Sjud upp 1 liter vatten i en kastrull och häll över havregrynblandningen. Rör tills det blir fingervarmt! Smula ner 2 pak jäst och 4 ägg som tillsätts ett i taget. Rör om ordentligt. Häll i 8 dl rågsikt i blandningen och sedan 2 liter vetemjöl grovt/lantvete. Blanda sedan till en smidig deg. (OBS: Jag fick inte ner hela 2 liter utav vetemjölet utan sparde lite till utbakningen). Låt jäsa i 30 min. Rulla till bullar ca 48 st och låt jäsa yttligare 30 min. Pensla med ägg och strö solrosfrön och rågflingor på. Grädda i 250 grader ca 5 -7 min.
Lycka till.
Kram Marie

3 kommentarer:

  1. mumsigt va goda frallorna lätt :) Måste ju testa baka sj ju, är ju inge vidare på baka:) men måste testa ju.. hehe..

    Ska kika in i hennes blogg :) pusss

    SvaraRadera
  2. skönt att du är frisk nu igen :) inge kul o vara sjuker. jag har vart jsuk idag men ska åter tillbaka till jobbet i morrn jag med.
    nää nu ska jag sova. gonatt

    SvaraRadera
  3. Vilket smaskigt recept! Det måste provas!
    Kul med att du hittat en nät-kompis.
    Kram

    SvaraRadera