Startsida

lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans dag

14 februari 2009 dagens namnsdag är Valentin - Alla hjärtans dag.

Vaknade kl 05 i morse. Pling - klarvaken. Men man kan ju inte gå upp så tidigt en lördag när man inte har något speciellt att kliva upp för. Så jag tvingade mig kvar i sängen och låg till kl 06.30. Hade då lite funderingar på vad jag kunde göra ensam på morgonen. Först måste jag bara göra min "cykelrunda" på 20 minuter. Sedan blev det att klä på sig samt ta en titt på den elektroniska brevlådan. Självklart en snabbtitt även in i facebook. Men sedan var det bara att dra igång med dagens mål : frosta av frysen i köket,mata småfåglarna ute, tända en bra till vår underbara melodikryssmorgon och förberda frukosten. I dag blev det risgrynsgröt, kokta ägg, smörgåsar med underbara pålägg, juice, kaffe & te. Sedan var det dags att kryssa! Som vanligt löser vi ju detta med glans.
Efter krysset måste man ta tag i saker och ting. Så jag gjorde iordning frysen och startade den.
Jag passade även på att planera om några pelargoner. Det är dags nu. Gubben har också ett dagligt mål som han håller på med just nu. Monterar upp Billyskåpet. Det blir bra tror jag.

Vissa funderingar fick jag när jag läste i tidningen Laura (en tidning för kvinnor 40+). En insändare skrev om att hon tyckte att det var orättvist. Hon och hennes man gick igenom en adoptionsprocess och granskades nu inifrån och ut för att bli "godkända" som föräldrar. Om de hade väntat ett biologiskt barn hade hon nog behövat vara gravid i sisådär 3-4 år innan hon hade ansetts lämplig som förälder. För så lång tid tog det innan man får adoptera skrev hon. Det kan man ju fundera på om det är rättvist eller inte. Hon undrade varför man inte kollar lämpligheten på gravida? Ja ....vad ska man svara på en sådan fråga. Självklart kan jag tycka att det är orättvist.
En annan fundering fick jag även från en annan insändre i samma tidning. Det var en kvinna som hade precis fyllt 50 år och plötsligt förstått att det är HÄR och Nu som gäller. Hon tänkte ofta på förr vad hon skulle göra när hon blev äldre och barnen blev "självgående". Nu var hon där skrev hon, i NUET. Hon började sakta att uppskatta sig själv som den hon var. Hon kände att det var en trygg tanke även om det tog några år att komma till insikt. Ja...vad ska man säga om det då. Jo jag tänkte inte fanken behöver man vänta i 50 år för att förstå det! LEV LIVET NU! Med andra ord gör det du vill göra och försöka att göra så mycket som möjligt NU för man vet ju aldrig när man inte orkar längre eller har möjlighet att göra det man vill.

Nu var det dags att göra kvällsmat - en romantisk middag blir det idag. Sedan mys med gubben. Må så gott alla vänner.
Kram Marie

2 kommentarer:

  1. Myspys dag! :) Jag håller på bli sjuk... IGEN! Jag blir galen..

    SvaraRadera
  2. Jaa ni är ju suveränna på alla lösa melodikrysset :) så de är ingen fara för er..

    mysigt med en middag :) Vi var på brandstationen o åt middag vi :)

    Puss

    SvaraRadera