Startsida

onsdag 14 januari 2009

Vårtecken

14 januari 2009 dagens namnsdag Felix, Felicia.

Jaha ja då var det en ny dag igen. I dag blev jag väckt av telefonen kl 11.50. Man får ju skylla sig själv när man inte drar ur den. Vi har ingen ringsignal på telefonen på övervåningen men man hör ändå från nedervåningen. Så en koll vem det kunde vara på telefonen - vad tusan säkerligen en försäljare för det var dolt nummer. Attans! Jag kan ju bara tala om att det var ju tur att jag inte svarade för jag kan vara himla otrevlig ska Ni veta mot just försäljare.

Jag låg i alla fall kvar i sängen till tvåtiden men somnade inte om. Tänkte att det är bättre att gå upp och göra något än att ligga och vrida och vända sig. Så på med palterna och ut för att hämta posten. OJ.....vad tror Ni jag såg då. SNÖDROPPAR. Jag blev jätteglad vill jag säga. Nu går vi mot ljusare och skönare tider.

Sedan blir man ju himla sugen på att göra veggobiffar som Jessica så pedagogiskt visade hur det skulle gå till. Måste prova någon dag. Tack för receptet. Vill bara säga till Magda att tala inte om för Mathias vad det är i och ha ev. något annat som han kan värma upp bara. Sedan såg jag att du skrev att jag kunde få behålla mönstrena om jag gillade dem. Men jag kan bara säga att jag har då inte sett till några mönster än. Kanske i fel brevlåda eller vad tror du, Magda?

Jag ville också komma med ett recept som jag dock inte har prövat. Men låter gott.
Smal sensommar soppa (stod det att den hette, men jag skulle vilja säga smal bikinisoppa i stället, för många tänker just på kroppen så här års)
Man behöver: 2 burkar krossade tomater, 1 morot, 1/4 blomkålshuvud, 1 stor klyfta vitkål, 1 hackad lök, 2 st vitlökar, 1 grönsaksbuljongtärning, 4 dl vatten, salt, peppar.
Riv morötter och vitkål. Skär blomkålen i små bitar samt hacka löken. Blanda grönsakerna med krossade tomater, pressad vitlök, buljong och vatten i en kastrull. Koka upp soppan och låt puttra på medelvärme tills grönsakerna har blivit mjuka. Mixa soppan slät i mixer eller matberedare. Häll tillbaka i kastrullen och salta & peppra samt om man vill smaksätta med någon ört kan man göra det.

Nej här kan man ju inte sitta hela dagen. Måste fixa kvällsmat, slå på en tvättmaskin och duscha.
Ha en trevlig dag och hoppas på att vi hörs snart igen.
Kram Marie

3 kommentarer:

  1. Hej hej mammsen..
    jag fick mönstrerna hem till mig, magda va hos mig igår och lämnade dem.. så du får de på lördag när vi ses!!

    soppan lätt gått, måste testa..

    åh fuskigt att du har sett snödroppar.. de vill jag med se.. :)

    puss på dej

    SvaraRadera
  2. de lär mumisigt!=) hihi.. sks nog testa den tror jag=) hihi..

    SvaraRadera
  3. Hej hej
    ingen fara, det är sällan jag tar illa upp. Är väldigt lättsam att ha å göra med.
    Usch så arg man blir när telefonen ringer och man sover efter att ha jobbat natt. Känner med dig.
    härligt med snödroppar! längtar till våren nu!
    Den där soppan lät riktigt smaskig, och enkel att göra. Ska prova biffarna och inte säga vad det är så får vi se vad Matte säger...

    SvaraRadera